Citroën opent per direct de orderboeken van de nieuwe generatie Citroën C3 met 1.2l Turbo benzinemotor. De nieuwe C3 biedt een optimale synthese van design, comfort en technologie, terwijl de vanafprijs uiterst scherp blijft. De nieuwe Citroën C3 met 1.2l Turbo benzinemotor en handgeschakelde zesbak is verkrijgbaar voor € 20.690, of vanaf € 385 per maand op basis van een looptijd van 72 maanden en 5.000 kilometer per jaar. De levering van deze C3 start in de zomer van 2024. Een Hybrid 100-variant met 48V-technologie – die tot 50% van de stadsritten volledig elektrisch kan afleggen – volgt later dit jaar.
NIEUWE CITROËN C3 IN EEN NOTENDOP
De nieuwe Citroën C3 volgt een absolute bestseller op. Sinds 2016 verkocht Citroën op de Europese markt meer dan 1,5 miljoen exemplaren van de vorige generatie C3. De nieuwe C3 bouwt voort op de kwaliteiten van de vorige generatie. De auto vormt een uniek aanbod in de klasse van de B-segment hatchbacks. Dankzij het innovatieve, moderne en slimme concept spreekt de auto een breed publiek aan. De nieuwe Citroën C3 maakt mobiliteit betaalbaar, ongeacht de aandrijflijn. Dankzij de modulariteit van het SmartCar-platform kan Citroën op een platform meerdere aandrijflijnen aanbieden; van benzine en 48V hybride tot 100% elektrisch.
Daarbovenop biedt de nieuwe C3 ook nog een aantal andere USP’s. De compacte hatchback is bijvoorbeeld standaard uitgerust met Citroën Advanced Comfort®-wielophanging met Progressive Hydraulic Cushions®, als aanvulling op de opnieuw ontworpen Advanced Comfort®-stoelen en de nieuwe C Zen Lounge-dashboardarchitectuur. Kenmerkend voor dit interieurconcept is het bieden van rust en overzicht, dankzij minimalistisch design, een compact stuurwiel en het Citroën Head-Up Display.
De toegenomen bodemvrijheid en hoogte (t.o.v. zijn voorganger) van de auto maakt in- en uitstappen nog makkelijker. De lengte van de auto is met 4,01 meter nog altijd bescheiden. Uiteraard is de compacte familie-auto ook verkrijgbaar met voorzieningen die elke rit ontspannend maken. Denk hierbij aan 3D connected navigatiesysteem met een 10-inch touchscreen, automatische airconditioning, het draadloos opladen van een telefoon en ondersteuning van Screen Mirroring.
Een vrijblijvende offerte opvragen
1.2l TURBO BENZINEMOTOR
De 1.2l Turbo is een driecilinder 1,2-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 74 kW (100 pk) en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze motor is volledig opnieuw ontworpen voor het bieden van de beste prestaties en betrouwbaarheid. Onder meer de distributieketting is compleet nieuw ontwikkeld. De Citroën C3 1.2l Turbo sprint in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 183 km/u. Het kentekengewicht komt uit op 1.126 kilogram, waardoor ook de wegenbelasting gunstig uitvalt. Deze motorvariant heeft een geremd trekgewicht van 600 kilogram en een kogeldruk van 61 kilogram. In de gemengde WLTP-cyclus bereikt de C3 1.2l Turbo een gecombineerde emissie van 127-128 gr CO2/km (onder voorbehoud van homologatie).
NIEUWE HYBRID 100-AANDRIJFLIJN
Citroën breidt de motorenline-up van de nieuwe C3 later in 2024 uit met een nieuwe Hybrid 100-aandrijflijn met 48V-technologie. Deze compacte, lichtgewicht en betaalbare oplossing is bijzonder geschikt voor gebruik in de stad, waar de auto tot wel 50% van de ritten elektrisch kan afleggen. Opladen is niet nodig. De hybride aandrijflijn neemt alle zorgen uit handen en maakt rijden in milieuzones mogelijk.
De Hybrid 100 combineert de voordelen van benzine en elektrisch met twee motoren die samen óf afzonderlijk werken, automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder. De hybride 48V-technologie bestaat hij uit een 48V lithium-ion batterij die tijdens bepaalde rijfasen wordt opgeladen, een compleet nieuwe 3-cilinder benzinemotor van 74 kW (100 pk) – specifiek ontworpen voor hybride toepassingen – en een nieuwe geëlektrificeerde ë-DCS6 versnellingsbak met dubbele koppeling, waarin een in Frankrijk geproduceerde elektromotor van 21 kW (28 pk) en 55 Nm is verwerkt. Dit is gedaan om ruimte en massa te besparen. Het resultaat is meer rijplezier en tegelijkertijd een verlaging van het verbruik en de uitstoot van bijna 10% ten opzichte van een gelijkwaardige benzineversie.
De Hybrid 100 biedt in de praktijk een soepel rijgedrag en biedt dankzij een systeemkoppel van 205 Nm (55 Nm voor de elektromotor) ook bij lagere toerentallen voldoende trekkracht. Bij stevige acceleraties levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (circa 12 pk) voor extra souplesse. In de gecombineerde WLTP-cyclus realiseert de Hybrid 100-aandrijflijn een CO2-emissie van 117 gr/km.
UNIEKE COMFORTERVARING
De Citroën C3 staat bekend om zijn soepele rijervaring en comfort aan boord. In de nieuwste generatie tilt Citroën die kwaliteiten dankzij nieuwe technologieën naar een nog hoger niveau.
Citroën Advanced Comfort®-vering: Citroën biedt op alle versies van de C3 standaard zijn innovatieve en exclusieve Citroën Advanced Comfort®-vering. Dit systeem werkt met Progressive Hydraulic Cushions® voor een uniek gevoel van comfort. Deze progressieve hydraulische bump stops werken samen met de schokdempers en vering en vervangen de mechanische stops die doorgaans gebruikt worden. Het geprezen systeem werkt in twee stadia. Voor lichte (de)compressie regelen de veer en schokdemper samen verticale bewegingen, zonder hulp van de hydraulische stops. Bij grote impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische stops om de carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van het veerbereik weg te nemen. In tegenstelling tot een mechanische stop die energie absorbeert en vervolgens een deel ervan als schok teruggeeft.
Advanced Comfort®-stoelen (standaard op de ‘Max’-uitvoering): De Citroën Advanced Comfort®-stoelen vormen een perfecte aanvulling op de comfortabele wielophanging. Het ergonomische ontwerp van de comfortstoelen is verder verbeterd voor extra steun aan het lichaam. De stoelen beschikken over extra schuim (+10 mm) om vanaf het eerste contact een gevoel van zachtheid en comfort te bieden, waardoor een goede ondersteuning wordt gegarandeerd, hoe lang de rit ook duurt.
C-Zen Lounge Concept: Het nieuwe C-Zen Lounge-interieurconcept biedt niet alleen meer comfort, maar vormt ook een nieuwe kijk op het traditionele dashboard. De C-Zen Lounge trakteert bestuurder en voorpassagier op een goed zicht naar voren, dankzij de grote voorruit en het volledig vlakke dashboard dat visueel over de hele breedte van de auto strekt. Het dashboard is opgesplitst in twee niveaus, met de technische elementen op het bovenste niveau en een met stof bekleed 'Sofa Design-stijl'-deel onder. Wat direct opvalt aan het bovenste deel van het dashboard is het ontbreken van een traditioneel instrumentencluster.
De nieuwe C3 maakt gebruik van een Head-Up Display dat voertuiginformatie reflecteert op een glanzend zwart paneel tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Deze slimme oplossing voorkomt gedupliceerde informatie, zoals doorgaans het geval is met een Head-Up Display-systeem en een instrumentencluster. Bovendien zorgt het ervoor dat de bestuurder alle essentiële informatie ziet zonder de ogen van de weg te hoeven halen. Het nieuwe compacte multifunctionele stuurwiel is kleiner en gemakkelijker te hanteren. Om het zicht op het Head-Up Display niet te belemmeren is het stuurwiel zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.
CONNECTIVITEIT
Citroën hecht veel belang aan het infotainment. De keuzes die op dat gebied zijn gemaakt zijn allemaal gericht op het gebruiksgemak voor de inzittenden en snelle toegang tot slimme, nuttige functies die zij nodig hebben voor hun verbonden leven. Bovendien wordt autorijden zo nog leuker. Alle versies beschikken over intuïtieve bedieningselementen op het stuurwiel, met onder meer een Home-knop voor eenvoudige bediening van het infotainmentsysteem. Het systeem is leverbaar in twee niveaus:
Er zijn twee niveaus beschikbaar voor Connected Services-abonnementen om optimaal gebruik te kunnen maken van het MyCitroën-account via internet of de MyCitroën App:
TWEE COMPLETE UITVOERINGEN
De ambitie van Citroën is om de auto-ervaring te vereenvoudigen. Op een website die volledig opnieuw is ontworpen om het zoeken naar informatie en de autokeuze te vereenvoudigen, ontdekken klanten dat de nieuwe Citroën C3 beschikbaar is in twee zeer complete uitvoeringen: You en Max.
CITROËN C3 YOU
De You-uitvoering, de instapversie van de C3, wordt geleverd met een rijke standaarduitrusting. Deze uitvoering omvat onder meer LED-koplampen, Citroën Advanced Comfort® Suspension, Active Safety Brake (noodremsysteem), nieuw Citroën Head-Up Display-systeem, ‘Smartphone Station' voor infotainment, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, achterklepspoiler, een snelheidsbegrenzer, handmatige airconditioning en 6 airbags.
CITROËN C3 MAX
Het topmodel is de Max-uitvoering. In aanvulling op Citroëns two-tone lak met contrasterend dak, decoratieve dakrails en skidplates vóór en achter, heeft deze uitvoering ook 17-inch diamantgeslepen lichtmetalen wielen, een 10,25-inch kleurendisplay met touchscreen met de nieuwste generatie 3D-navigatie en smartphone-mirroring. De Max-versie heeft verder Citroën Advanced Comfort® Seats met Metropolitan Grey TEP/stoffen stoelbekleding, een in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, automatische airconditioning, draadloos opladen, achteruitrijcamera, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, automatische dimmende achteruitkijkspiegel, elektrische ramen achter en een grootlichtassistent.
AANSPREKENDE KLEUREN
De nieuwe Citroën C3 is verkrijgbaar in de kleuren Polar White, Monte Carlo Blue, Bright Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. De voor de Citroën C3 kenmerkende contrasterende dakkleur wordt aangeboden in zwart of wit als standaarduitrusting op de Max-uitvoering, waarbij de scheiding op de C-stijl keurig de scherpe lijn in het plaatwerk volgt.
OOK ALS CITROËN Ë-C3!
De nieuwe generatie C3 is er ook met een 100% elektrische aandrijflijn. De vanafprijs van deze Citroën ë-C3 start in Nederland bij € 24.290 (incl. belasting en kosten rijklaarmaken). De nieuwe Citroën ë-C3 maakt elektrische mobiliteit niet alleen betaalbaar, maar ook bijzonder comfortabel. De auto is uitgerust met een 44 kWh-batterij, goed voor een actieradius tot 324 kilometer (WLTP). Dankzij een 3-fasen 11 kW-boordlader (optie) en een DC-snellaadvermogen tot 100 kW is de batterij snel op te laden. Met snelladen vergt opladen van 20 tot 80% slechts 26 minuten. Het maximaal toegestane gewicht dat de Citroën ë-C3 mag trekken, is 600 kilogram (geremd). Dankzij een trekhaak met een kogeldruk van 61 kilogram is het geen probleem om twee e-bikes op een fietsendrager mee te nemen.