Expert hydrogen

De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen

Peugeot streeft naar een drastische verlaging van de voertuigemissies en is een van de eerste fabrikanten die vanaf dit jaar een lichte bedrijfswagen met een waterstof-brandstofcel aanbiedt. Deze emissievrije versie is een aanvulling op de modellen met een verbrandingsmotor en batterij-elektrische aandrijving.

De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen is het meest recente voorbeeld van de ‘Extended Power of Choice’-strategie van het merk. Die richt zich op het bieden van een breed aanbod van aandrijfvarianten, zodat de klant de mogelijkheid heeft om te kiezen voor de aandrijving die het beste aansluit op de behoeften.

Deze versie met een waterstof-brandstofcel is het toonbeeld van de snelle ontplooiing van het geëlektrificeerde aanbod van de Peugeot Expert. De e-Expert Hydrogen volgt na de introductie van de batterij-elektrische Peugeot e-Expert in 2020, die begin 2021 werd uitgeroepen tot ‘International Van of the Year’ – deze zesde bedrijfswagen van Peugeot die deze prestigieuze onderscheiding in de wacht sleepte sinds 1992.

De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van een nieuwe ‘mid-power’ plug-in brandstofcelaandrijfsysteem. Deze innovatieve en door Stellantis ontwikkelde technologie bestaat uit:

  • Een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit om de elektromotor te voeden die de wielen aandrijft.
  • Een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die kan worden opgeladen bij een laadpunt en onder bepaalde rijsituaties ook de elektromotor voedt.

De nieuwe Peugeot  e-Expert Hydrogen biedt:

  • Lokaal emissievrije mobiliteit onder alle omstandigheden.
  • De mogelijkheid om in drie minuten te worden volgetankt voor een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-testcyclus (onder voorbehoud van goedkeuring).
  • Een laadaansluiting om de lithium-ion-batterij op te laden.
  • Keuze uit twee lengtes (Standard en Long) met hetzelfde laadvolume als de diesel- en batterij-elektrische versies.
  • Een laadvolume tot 6,1 m3.
  • Een laadvermogen tot 1.100 kg.
  • Een maximum trekgewicht van 1.000 kg.

Met een sterke persoonlijkheid, geruisloze toegang tot milieuzones, geen CO2-emissie en compromisloze prestaties biedt de nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen een nieuwe vorm van mobiliteit en voldoet hij aan de verwachtingen en behoeften van professionals en stedelijke gemeenschappen die waarde hechten aan de leefbaarheid en luchtkwaliteit van de inwoners.

De e-Expert Hydrogen komt eind 2021 op de markt en wordt in eerste instantie aangeboden (direct sales) aan zakelijke klanten in Frankrijk en Duitsland. De bedrijfswagen wordt geproduceerd in het Franse Valenciennes, waarna de brandstofcelaandrijflijn wordt ingebouwd bij het Stellantis Competence Center voor waterstoftechnologie in Rüsselsheim, Duitsland.

Houd mij op de hoogte

Zakelijk contact

Peugeot Expert Hydrogen
Peugeot Expert Hydrogen

Markt en klanten

Het lichte bedrijfswagensegment is in Europa goed voor ruim 750.000 verkochte voertuigen per jaar. Sinds 2016 heeft de Peugeot Expert zijn marktaandeel flink weten te vergroten.

De combinatie van elektrische aandrijving en de mogelijkheid om in slechts drie minuten voldoende waterstof te kunnen tanken voor een actieradius van meer dan 400 km (WLTP, onder voorbehoud) is waterstof-brandstofceltechnologie het antwoord op steeds complexere behoeften en toepassingen van professionals. Deze aandrijfvorm garandeert meer vrijheid om activiteiten uit te voeren. De waterstoftechnologie biedt:

  • Meer vrijheid, wat cruciaal is doordat de meeste bedrijfswagens werkzaam zijn in dichtbevolkte, stedelijke gebieden waar steeds meer milieuzones worden ingevoerd.
  • Volledig behoud van de belangrijkste eigenschap van lichte bedrijfswagens, namelijk het kunnen vervoeren van grote en zware objecten.
  • Ongekende logistieke flexibiliteit en optimaal gebruiksgemak.

De Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van een ‘mid-power’ plug-in waterstof-brandstofcelaandrijfsysteem dat de voordelen van waterstof, batterijtechnologie en elektrische aandrijving combineert.

De brandstofcel zet de waterstof uit de tanks om in elektriciteit, waarmee de elektromotor wordt gevoed die de wielen aandrijft. Tevens kan de lithium-ion-batterij extra piekvermogen leveren als dat nodig is, bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Bovendien is het gehele aandrijfsysteem op zodanige wijze geïntegreerd, dat het niet ten koste gaat van het laadvolume en laadvermogen.

Met de aankondiging van verschillende internationale projecten wordt waterstof een belangrijke pijler van de energietransitie. Vooral in Europa ontwikkelt het ecosysteem zich en de European Clean Hydrogen Alliance investeert naar schatting 60 miljard euro in de promotie van deze technologie.

Technologie van een nieuwe generatie: e-Van Hydrogen efficiëntie

De volledig elektrisch aangedreven Peugeot e-Expert Hydrogen is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en combineert twee energiebronnen:

  • Een brandstofcel in de motorruimte voorin, die elektriciteit opwekt door de chemische reactie van waterstof (uit de tanks) en zuurstof (uit de lucht). De enige ‘uitstoot’ van dit proces is waterdamp.
  • Een permanent-magneet elektromotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, die de voorwielen aandrijft. Daarmee is de aandrijflijn vergelijkbaar met die van de batterij-elektrische Peugeot e-Expert, die vooral opvalt door zijn versnellingsbak die is aangepast aan op de zwaardere belasting die hoort bij het gebruik van een bedrijfswagen.
  • Een hoogvoltage lithium-ion-batterij met een capaciteit van 10,5 kWh en een vermogen van 90 kW, geplaatst onder de voorstoelen.
  • Een 3-fase boordlader van 11 kW, geplaatst in de motorruimte voorin.
  • Drie waterstoftanks onder de laadruimte met een totale capaciteit van 4,4 kg en een druk van 700 bar.

De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen heeft een actieradius van meer dan 400 km volgens de WLTP-cyclus (voorlopige waarden, onder voorbehoud van goedkeuring). Ongeveer de helft daarvan is te danken aan de hoogspanningsbatterij. Het tanken van waterstof is snel en eenvoudig en duurt slechts drie minuten. De tankopening zit op het linker achterspatbord.

De batterij (10,5 kWh) kan worden opgeladen via de laadaansluiting in het linker voorspatbord. De 3-fase 11 kW-boordlader maakt de volgende laadtijden mogelijk:

  • Minder dan een uur via een 11 kW (32A) wallbox of laadpaal.
  • Drie uur via een versterkt stopcontact (16A).
  • Zes uur via een standaard stopcontact (8A).

De verschillende werkingsfasen van het ‘mid-power’ plug-in waterstof-brandstofcelsysteem zijn als volgt:

  • Bij het starten en bij lage snelheden wordt de elektromotor alleen gevoed door de lithium-ion-batterij.
  • Bij een gelijkmatige snelheid wordt de elektromotor gevoed door de brandstofcel.
  • Tijdens krachtig accelereren en bergopwaarts rijden wordt de elektromotor gevoed door zowel de brandstofcel als de lithium-ion-batterij.
  • Tijdens het remmen en vertragen wordt energie teruggewonnen om de lithium-ion-batterij op te laden.

Het hoge maximumkoppel van de elektromotor is direct vanaf stilstand beschikbaar en garandeert een onmiddellijke respons, zonder vibraties, geluiden, geur, CO2-emissie en schakelmomenten. De enige emissie van het brandstofcelsysteem is waterdamp.

Voor de veiligheid van voetgangers klinkt bij snelheden tot 30 km/u een geluidssignaal om aan te geven dat de auto nadert, zowel bij voor- als achteruitrijden. Om de gebruiker volledige gemoedsrust te bieden, wordt de lithium-ion-batterij geleverd met een fabrieksgarantie van 8 jaar/160.000 km voor ten minste 70% van de oorspronkelijke laadcapaciteit.

De e-Expert Hydrogen is het eerste productiemodel van Peugeot dat voorzien is van waterstof-brandstofcelaandrijving. Het nieuwe model is het meest recente voorbeeld van de ‘Extended Power of Choice’-strategie van het merk. Die richt zich op het bieden van een breed aanbod van aandrijfvarianten, zodat de klant de mogelijkheid heeft om te kiezen voor de aandrijving die het beste aansluit op de behoeften.

Het model biedt technologische innovaties die voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de markt, zonder compromissen op gebied van prestaties of rijplezier en uiteraard zonder lokale CO2-emissie.

Houd mij op de hoogte

Zakelijk contact

Peugeot Expert Hydrogen