Peugeot streeft naar een drastische verlaging van de voertuigemissies en is een van de eerste fabrikanten die vanaf dit jaar een lichte bedrijfswagen met een waterstof-brandstofcel aanbiedt. Deze emissievrije versie is een aanvulling op de modellen met een verbrandingsmotor en batterij-elektrische aandrijving.
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen is het meest recente voorbeeld van de ‘Extended Power of Choice’-strategie van het merk. Die richt zich op het bieden van een breed aanbod van aandrijfvarianten, zodat de klant de mogelijkheid heeft om te kiezen voor de aandrijving die het beste aansluit op de behoeften.
Deze versie met een waterstof-brandstofcel is het toonbeeld van de snelle ontplooiing van het geëlektrificeerde aanbod van de Peugeot Expert. De e-Expert Hydrogen volgt na de introductie van de batterij-elektrische Peugeot e-Expert in 2020, die begin 2021 werd uitgeroepen tot ‘International Van of the Year’ – deze zesde bedrijfswagen van Peugeot die deze prestigieuze onderscheiding in de wacht sleepte sinds 1992.
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van een nieuwe ‘mid-power’ plug-in brandstofcelaandrijfsysteem. Deze innovatieve en door Stellantis ontwikkelde technologie bestaat uit:
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen biedt:
Met een sterke persoonlijkheid, geruisloze toegang tot milieuzones, geen CO2-emissie en compromisloze prestaties biedt de nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen een nieuwe vorm van mobiliteit en voldoet hij aan de verwachtingen en behoeften van professionals en stedelijke gemeenschappen die waarde hechten aan de leefbaarheid en luchtkwaliteit van de inwoners.
De e-Expert Hydrogen komt eind 2021 op de markt en wordt in eerste instantie aangeboden (direct sales) aan zakelijke klanten in Frankrijk en Duitsland. De bedrijfswagen wordt geproduceerd in het Franse Valenciennes, waarna de brandstofcelaandrijflijn wordt ingebouwd bij het Stellantis Competence Center voor waterstoftechnologie in Rüsselsheim, Duitsland.
Markt en klanten
Het lichte bedrijfswagensegment is in Europa goed voor ruim 750.000 verkochte voertuigen per jaar. Sinds 2016 heeft de Peugeot Expert zijn marktaandeel flink weten te vergroten.
De combinatie van elektrische aandrijving en de mogelijkheid om in slechts drie minuten voldoende waterstof te kunnen tanken voor een actieradius van meer dan 400 km (WLTP, onder voorbehoud) is waterstof-brandstofceltechnologie het antwoord op steeds complexere behoeften en toepassingen van professionals. Deze aandrijfvorm garandeert meer vrijheid om activiteiten uit te voeren. De waterstoftechnologie biedt:
De Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van een ‘mid-power’ plug-in waterstof-brandstofcelaandrijfsysteem dat de voordelen van waterstof, batterijtechnologie en elektrische aandrijving combineert.
De brandstofcel zet de waterstof uit de tanks om in elektriciteit, waarmee de elektromotor wordt gevoed die de wielen aandrijft. Tevens kan de lithium-ion-batterij extra piekvermogen leveren als dat nodig is, bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Bovendien is het gehele aandrijfsysteem op zodanige wijze geïntegreerd, dat het niet ten koste gaat van het laadvolume en laadvermogen.
Met de aankondiging van verschillende internationale projecten wordt waterstof een belangrijke pijler van de energietransitie. Vooral in Europa ontwikkelt het ecosysteem zich en de European Clean Hydrogen Alliance investeert naar schatting 60 miljard euro in de promotie van deze technologie.
Technologie van een nieuwe generatie: e-Van Hydrogen efficiëntie
De volledig elektrisch aangedreven Peugeot e-Expert Hydrogen is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en combineert twee energiebronnen:
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen heeft een actieradius van meer dan 400 km volgens de WLTP-cyclus (voorlopige waarden, onder voorbehoud van goedkeuring). Ongeveer de helft daarvan is te danken aan de hoogspanningsbatterij. Het tanken van waterstof is snel en eenvoudig en duurt slechts drie minuten. De tankopening zit op het linker achterspatbord.
De batterij (10,5 kWh) kan worden opgeladen via de laadaansluiting in het linker voorspatbord. De 3-fase 11 kW-boordlader maakt de volgende laadtijden mogelijk:
De verschillende werkingsfasen van het ‘mid-power’ plug-in waterstof-brandstofcelsysteem zijn als volgt:
Het hoge maximumkoppel van de elektromotor is direct vanaf stilstand beschikbaar en garandeert een onmiddellijke respons, zonder vibraties, geluiden, geur, CO2-emissie en schakelmomenten. De enige emissie van het brandstofcelsysteem is waterdamp.
Voor de veiligheid van voetgangers klinkt bij snelheden tot 30 km/u een geluidssignaal om aan te geven dat de auto nadert, zowel bij voor- als achteruitrijden. Om de gebruiker volledige gemoedsrust te bieden, wordt de lithium-ion-batterij geleverd met een fabrieksgarantie van 8 jaar/160.000 km voor ten minste 70% van de oorspronkelijke laadcapaciteit.
De e-Expert Hydrogen is het eerste productiemodel van Peugeot dat voorzien is van waterstof-brandstofcelaandrijving. Het nieuwe model is het meest recente voorbeeld van de ‘Extended Power of Choice’-strategie van het merk. Die richt zich op het bieden van een breed aanbod van aandrijfvarianten, zodat de klant de mogelijkheid heeft om te kiezen voor de aandrijving die het beste aansluit op de behoeften.
Het model biedt technologische innovaties die voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de markt, zonder compromissen op gebied van prestaties of rijplezier en uiteraard zonder lokale CO2-emissie.