De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van nieuwe technologie, genaamd Next gen e-Van Hydrogen efficiency, dat gebaseerd is op het EMP2 (Efficient Modular Platform) multi-energieplatform. Deze technologie maakt het mogelijk om twee elektrische energiebronnen te combineren in één mid-power plug-in waterstof/elektrisch systeem, dat bestaat uit een accu die kan worden opgeladen aan het lichtnet of met een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en water. Waterstof wordt opgeslagen in drie tanks onder de vloer van de e-Expert Hydrogen. Op deze wijze profiteert de bestuurder van gecombineerde voordelen van brandstofcel- en accutechnologie, én natuurlijk van het gemak en plezier van elektrisch en emissievrij rijden.
Voor de productie van de brandstofcel werkt Peugeot samen met Symbio, een specialist in waterstofsystemen voor lichte en zware bedrijfsauto’s. De brandstofcellen voor de e-Expert Hydrogen worden geproduceerd in de Symbio-fabriek in Vénissieux bij Lyon.
De brandstofcel is samengesteld uit verschillende membraanlagen die stroom genereren door waterstof en zuurstof om te zetten in water en elektrische stroom. In de cel ontstaat een chemische reactie tussen twee elementen: waterstof (de brandstof, in de tanks) en zuurstof (in de omgevingslucht). Door veel membranen te gebruiken, wordt voldoende elektrisch vermogen opgewekt om de elektrische motor van de e-Expert Hydrogen aan te drijven. Bij deze reactie komt geen CO2 vrij, het bijproduct is uitsluitend zuiver water.
Waterstof + zuurstof → elektriciteit + water + warmte = 2 H2 + O2 → 2 H2O.
De brandstofcel van de Peugeot e-Expert Hydrogen wordt gevoed door drie waterstoftanks met een capaciteit van 4,4 kg waterstof, onder een druk van 700 bar. De tanks bevinden zich onder de vloer achterin en hebben geen effect op de laadruimte van de e-Expert.