Peugeot op koers om ambitieuze doelstellingen voor elektrificatie te behalen:
Peugeot presenteert het e-lion project als een doelgericht antwoord op de vraag naar mobiliteit in een veranderende wereld.
E-lion project is een duidelijk visie op de volgende generatie modellen van Peugeot.
E-lion project gaat niet alleen over elektrificatie, het is een holistische, allesomvattende 360 graden benadering gebaseerd op vijf E’s:
Linda Jackson, CEO van Peugeot: “Ons e-lion project definieert de strategie van Peugeot als EV-merk en zorgt ervoor dat wij een vinger aan de pols houden in de maatschappij om passende mobiliteit te leveren die ook aansluit bij onze merkwaarden.”
De elektrisch aangedreven Peugeot 308 en 308 SW maken gebruik van een volledig nieuwe elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en bieden een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP). Beide modellen bieden toonaangevende efficiency in hun segment met een gemiddeld stroomverbruik van slechts 12,7 kWh/100 km.
De Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008 en 408 krijgen dit jaar nog de beschikking over nieuwe 48V mild-hybridetechnologie (MHEV). Dit aandrijfsysteem bestaat uit een nieuwe generatie PureTech-benzinemotor met 100 pk of 136 pk, gekoppeld aan een 6-traps automaat met dubbele koppeling (E-DCS6) en een daarin geïntegreerde elektromotor van 21 kW.
Doordat de batterij tijdens het rijden wordt opgeladen, zorgt dit systeem voor meer koppel bij lage toerentallen en een 15% lager brandstofverbruik (vanaf 126 g CO2/km bij de 3008). In stedelijk gebied kan een C-segment SUV met deze aandrijving tot wel 50% van de tijd volledig elektrisch rijden. Het is ook mogelijk om in stadsverkeer de elektrische rijmodus in te schakelen.
Het nieuwe BEV-aanbod van Peugeot is gebaseerd op de technische platforms van Stellantis, die uiterst interessante mogelijkheden bieden voor toekomstig design.
De STLA-technologie maakt een nieuwe onboard-beleving mogelijk.
Samenwerkingen met wereldwijde spelers zoals Amazon en Foxconn zorgen ervoor dat de nieuwe technologie altijd een verbazingwekkende beleving levert.
Jerome Micheron, Product Director bij PEUGEOT: “Als onze klanten een elektrische Peugeot rijden, dan is dat nog steeds ontegenzeggelijk een echte Peugeot en die beleving zal altijd onze prioriteit zijn.”
De initiatieven reiken van de aanvoer en het gebruik van grondstoffen tot de gehele samenstelling, structuur en gebruikte materialen van de auto:
Een langere gebruiksduur biedt designers de mogelijkheid om naar nieuwe vormen van interactie met de auto te kijken gedurende de levensduur van de auto. De vier stadia van de Lifecyle Design benadering zijn:
Matthias Hossann, Design Director bij Peugeot: ”Stel je eens voor, geen tweedehands auto’s meer maar in plaats daarvan een frisse en gepersonaliseerde auto die je kunt updaten of upgraden op elk moment, afhankelijk van je behoeften. Een altijd up-to-date product dat zijn waarde gedurende zijn levensduur behoudt.”
Jerome Micheron, Product Director bij Peugeot: “Deze ontwikkelingen zijn een voorbode van een nieuw tijdperk, gericht op respect voor onze leefomgeving. Ze maken het voor ons mogelijk om onze klanten unieke innovaties te bieden die de ‘Power of Allure’ van Peugeot versterken.
Inspiratie – gaat in de optiek van Peugeot verder dan de auto zelf. Die is gericht op de totale gebruikerservaring volgens Power of Allure. Elke EV biedt de beleving die aansluit op de waarden van Peugeot:
Eenvoud – gericht op klantervaring voor, tijdens en na het rijden.
Er zijn twee mogelijkheden, net als bij een mobiele telefoon:
Phil York, Marketing & Communications Director bij Peugeot: ”De kijk op het bezit van een EV evolueert op basis van de mogelijkheden die een EV biedt en de aansluiting op persoonlijke mobiliteitsbehoeften. Ik ben verheugd voor onze klanten om te zien hoe wij hun behoeften kunnen beantwoorden met inspirerende, eenvoudige en toegankelijke oplossingen – allemaal met de allure die zij verwachten van Peugeot.”
Het zogeheten Carbon Net Zero plan steunt niet alleen op 100% elektrificatie maar ook op:
De circulaire economie staat haaks op de benadering van koop-gebruik-weggooi, maar is gericht op hergebruik van materialen en goederen. Voor Stellantis betekent de circulaire economie de manier waarop een voertuig wordt ontwikkeld om langer mee te gaan, gebruik van meer gerecyclede materialen en de wijze waarop auto’s en onderdelen zijn te repareren, herproduceren, hergebruiken en recyclen.
Voeg daarbij het reviseren van voertuigen en onderdelen en de retrofitprogramma's om voertuigen om te bouwen naar BEV, dan is niet langer sprake van vier R’s maar van zes R's!
In het Stellantis-netwerk zijn al ‘gereviseerde’ onderdelen in de onderdelencatalogi te vinden om klanten duurzame en betaalbare onderdelen te bieden.
Zowel zakelijke als particuliere klanten kunnen ‘hergebruik’ zien op het e-commerceplatform van Stellantis, genaamd B-Parts (momenteel beschikbaar in 155 landen met 5,2 miljoen onderdelen).
Het SUSTAINera-label is al op onderdelenverpakkingen te zien. Het verschijnt ook in voertuigen als keurmerk dat de productie van dat onderdeel tot 80% minder grondstof en tot 50% minder energie kost ten opzichte van een vergelijkbaar onderdeel zonder gerecyclede materialen.
Linda Jackson, CEO van Peugeot: “Carbon Net Zero zijn niet zomaar drie woorden, het is een mentaliteit en een aanpak die we allemaal moeten omarmen als organisaties en als individuen. Evenmin is het e-lion Project geen strategie en een ppt-deck. Dit is een project waar we ons voor inzetten, omdat het van cruciaal belang is voor ons en toekomstige generaties.”